2012. június 15., péntek

Wanted; avagy Dammit James, mit művelsz te bébibérgyilkos, te?!

Hellohello~ Alfred/Alex bejelentkezik. Kyra megengedte hogy írjak ide pár cikket, én pedig kapva kapok az alkalmon, hogy becses véleményemet kifejezzem. Bármiről, bárkinek. Kezdésnek a Wanted című 2008-as filmet szeretném vázolni :3






A tumblr-ön látott gifseteken felbuzdulva határoztam el, hogy megnézem ezt a filmet. A Kyrától hallott negatív kritika viszont óvatossá tett, kicsit félve ültem neki, a csalódástól tartva. A csalódástól James McAvoyban. Ez a fickó az egyik kedvencem mostanában, amióta az X-men: Elsőket láttam. Ismerősnek tűnt és egyszer csak beugrott, hogy bizony játszott már ő faunt is, mégpedig a Narniában, és ő volt a kedvencem. Más értékelhető karaktert nem is nagyon találtam abban a filmben, talán még Aslan volt jó arc, de ennyi. Ettől függetlenül ezt is láttam már vagy négyszer, mert a történetét szeretem.
James felkerült a Minden Filmjét Meg Akarom Nézni listámra, a Magneto-t játszó Michael Fassbender, a BBC-Sherlock Benedict Cumberbatch, Watson-Martin Freeman és Robert Downey Junior mellé. 
Szóval már csak ezért is látnom kellett a Wanted-et.

A film elején Wesley Gibson egy kockairodában dolgozó könyvelő menedzser (vagy micsoda lehet ez magyarul), a "le van égve" nem is fejezi ki elég árnyaltan csődös anyagi helyzetét és a legjobb barátja kb minden nap keféli a barátnőjét. Pánikrohamai vannak, gyógyszert kell szednie. És akkor egyszer csak megjelenik Fox (Angelina Jolie) és közli hogy -párnapos korában lelépett- apját meggyilkolták, a gyilkosa pedig Wesley-re vadászik. Lövöldözős-autósüldözős rész következik, amit első és második nézésre is a nevetéstől fuldokolva néztem, egyrészt mert néha kegyetlenek az effektek, mármint jól vannak megoldva, csak elég hihetetlenek, másrészt pedig azért, mert Wesley iszonyú viccesen retteg, harmadrészt pedig egy brit (pontosabban skót) színésztől szokatlan mennyiségű "FUCK" hangzik el, ráadásul végig amerikai akcentussal beszél és ez nekem valahogy különösen belopta magát a szívembe.

A nagy izgalmak közepette elájul/bealszik és a Fraternity bázisán ébred. Ez egy bérgyilkossággal foglalkozó szervezet, aminek Wesley apja, mint kiderül, aktív tagja volt. Sloan (Morgan Freeman) némi erőszakkal ráveszi, hogy ellője néhány légy szárnyát. Lehetetlennek tűnik, de sikerül neki. Megtudja, hogy amit pánikrohamnak hitt, valójában egy különleges képesség, amivel képes sokkal gyorsabban cselekedni mint egy normális ember, magának "lelassítva" a történéseket. Beszélnek neki az apja gyilkosáról, Crossról, és arról, hogy neki kéne megölnie a férfit. Még ha mindezt el is hiszi, be van tojva és inkább hazamegy, minthogy Sloan ajánlatát elfogadva, csatlakozzon a bérgyilkosokhoz. Másnap felfedezi, hogy a bankszámlájára annyi pénz került, amennyiről álmodni sem mert soha és ez szokatlanul jó kedvre deríti. A pénzről azt gondolja az apjától örökölte, később kiderül, hogy ez nem így van. Az új, de legalábbis másmilyen élet lehetősége, amitől előző nap még rettegve menekült, arra sarkallja, hogy végre a főnöke és a barátja arcába vágja mit is gondol róluk. Ez szerintem egy nagyon menő jelenet, az egyik kedvencem. Döbbent csendet hagyva maga után az utcára siet, ahol meglátja hogy minden újság címlapján ott van az előző esti lövöldözés kapcsán. Újra találkozik Fox-szal, aki egy textilgyárba fuvarozza. Megvan tehát az átlagos, unalmas életéből kiragadott főhősünk, akit egy magasztosabb cél érdekében addig kell tápolnunk, míg legyőzhetetlen nem lesz. Itt gondoltam először és utoljára azt, hogy kiszámítható a cselekmény. Mert az edzés ugyan megkezdődik, de fekvőtámaszok, futkosás és súlyemelés helyett a Szerelővel. A Szerelő (és később Fox is) addig üti és veri, míg kielégítő választ nem kapnak arra a kérdésre, hogy: "Miért vagy itt, Wesley?". (Pár percbe beletelt míg leesett, honnan ismerős a pasi, és mikor rájöttem, hogy a Doctor Who-ból, még inkább sokkolt milyen agresszív itt.) Aztán egy hentes veszi kezelésbe, ő késekkel támad rá és némi egyértelműen kiegyenlítetlen küzdelem után átszúrja a fiú kézfejét. A kezdő bérgyilkos megkeményedett viasszal borítva ébred, egy orosz fickó Vodkával itatja és tájékoztatja, hogy mindez a gyors gyógyulását szolgálja. Igaza is van, bármilyen súlyos sérülést is szenved Wesley a gyakorlás során, a viaszos fürdő mindig segít.

Lőgyakorlat is része az edzésnek, és ismét megcsodálhatjuk Wesley kiakadását amikor rájön, hogy azért annyira realisztikusak a halott ember-"bábuk" mert valóban halott emberek. Ezután arra kérik, lőjön kanyarban, amit már pláne nem tud értelmezni szegénykém. Aztán Fox metrózni viszi - na nem ám a normális módon; a tetején utaznak. Ezt még meg is tudná szokni, ha nem érnének be egy híd alá. A viaszból újjáéledve következő feladata az egyik gépi tű elkapása lenne, ám amikor megsérül emiatt a keze, újra feldühödik. Amikor az orosznak panaszkodik Fox meghallja és pár perc múlva ő üti a Szerelőnél. Wesley végül kinyögi: "Nem tudom ki vagyok." Ez volt a válasz, amire vártak, innentől szinte már emberként kezelik. Sloan mutat neki egy szobát, amiről azt mondja az apjáé volt, Wesley pedig megpróbál azonosulni a hellyel és azon keresztül az apjával. Itt jön némi "apuci menő volt, nekem is olyan menőnek kell lennem" ami kicsit uncsi, de további, még elszántabb munkára sarkallja. Tanulmányozza apja munkáját, egyre ügyesebb a késekkel, sikerül elkapnia a tűt és megtanul visszaütni a Szerelőnek. A metró tetején utazva megtanulja kezelni a híd-problémát és közben jól szórakozik Fox-szal. A kanyarlövés viszont még mindig nem megy neki, ha csak egy disznót kell sértetlenül hagynia. Amikor azonban a nő áll a céltábla elé, újra próbálkozik és akkor már sikerrel jár. Ezt látva Sloan megmutatja neki a szövetet, aminek szálai meghatározzák az áldozatokat és ezáltal szabályozzák a világ működését. A Fraternity tartja fenn az egyensúlyt, végrehajtva az "ítéletet", amit a szövet ad ki. Wesley is kap egy nevet, egy célpontét, akit ki kell végeznie. Először hezitál, de amikor Fox elmeséli, hogy az apja azért halt meg, mert egy Fraternity tag tétovázott, a srác erőt vesz magán és teljesíti a parancsot. A következő áldozatot már magabiztosabban szedi le, ez a jelenet is elég epic, ahányszor eszembe jut, röhögnöm kell. "Sajnálom~" mondja gúnyos mosollyal és paff, lelövi az emberkét, miközben a Time tooooo say goooodbye szól. Ezután visszalátogat a csajához az apja pisztolyáért, kiüti Barry-t, a nő ordibál vele, Fox megcsókolja ezzel elnémítva az exet, a volt-legjobb-barát pedig kitart a véleménye mellett, hogy Wesley A Férfi. Míg Fox a kocsiért megy Wesley újra találkozik Cross-szal és ismét lövöldözős üldözés veszi kezdetét. Végül egy elhagyatott parkolóházban kötnek ki, ahol Wes véletlenül lelövi az orosz barátját. Ő is kap egy lőtt sebet Crosstól. Az oroszt nem sikerül megmenteniük és Wesley erre is utalva győzi meg Sloant, hogy most már aztán tényleg meg kell ölnie Cross-t. A golyó, amit a vállába kapott, lekövethető volt és ebből tudja kikövetkeztetni, hogy juthat el a fickóhoz. Sloan közben megbízza Foxot Wes likvidálásával. A golyókészítő segít Wesley-nek eljutni Crosshoz és talán az ezt követő jelenetet nevezhetjük csúcspontnak. Egy vonaton csapnak össze, amiről a róka először lemarad ugyan, később viszont csatlakozik, egy Ladát vezetve a vonat oldalába. A kocsi egyik tengelye sajnos valahogy a szerelvény alá keveredik, kisiklatva az egész cuccost. Ahogy ott lógnak-potyognak lefelé, már végképp elkezdtem gyanakodni ezzel a Cross-pasassal kapcsolatban. Amikor ugyanis Wesley épp lezuhanni készül, elkapja és ahelyett, hogy lelőné, aggódva próbálja visszahúzni a roncsba. A fiú cserébe jól szíven lövi. És itt jön a Nagy Fordulat. A haldokló Cross elmondja Wes-nek, hogy igazából ő az apja (szerencsére mellőzték az I AM YOU FATHER-t, pirospont.) és amit Sloanék mondtak neki, minden hazugság volt. Ekkor nyer értelmet Cross óvatoskodása, hogy sosem lőtt először és amikor lőtt, azt is a másik golyó megfékezéséért tettel. Kivéve amikor eltalálta Wesleyt, de azt azért csinálta, hogy a fiú rábukkanjon a nyomára. Ahogy később a golyókészítő papus mondja, próbálta elhatárolni őt a Fraternitytől, hogy normális élete lehessen. Fox elismeri hogy Crossnak igaza volt, de mielőtt megpróbálná megölni Wes-t, a srác kilövi maguk alatt az üveget, hullámsírba temetve igazi apját és megmentve saját magát. Viaszban ébred az öreg az apja lakására vitte, amiről kiderül, hogy épp azzal van szemben, amiben az exével lakott. Rájön, hogy Sloan neve is felbukkant, mint kivégzendő és az apja ezért került szembe a Fraternityvel. 

Nedves felsőtestére ezúttal valódi apja dzsekijét húzza, megtalálja apuka rejtett szobáját és a feljegyzéseit. Mivel rájön, hogy vagy megölik, vagy ő öli meg őket, mindezek segítségével a textilgyár ellen indul. Fő fegyvere a mogyoróvaj és a robbanó patkányok. Akció akcióval következik, lövöldözéssel és robbantgatással, de Wesley győz és ez a lényeg. Fox megragadja az utolsó esélyt, hogy visszanyerje szerethetőségét és teljesíti az idáig eltitkolt likvidálási parancsokat - a sajátját és a társaiét, akiket Sloan önkényesen "megmentett". Egyedül Sloan menekül meg, de a film utolsó és egyik legmeghatározóbb jelenetében Wesley őt is leszedi.



Amiről még nem beszéltem: a pénz, ami a számlájára került. Amilyen hirtelen ott volt, olyan hirtelen tünt el, a Fraternity tette rá, hogy elhiggye az egész őateapádésmeggyilkolták mesét.


Összességében imádtam, ezen sorok pötyögése közben negyedjére is végignéztem. Jóllehet elfogult vagyok James McAvoy-jal és az első nézés számomra többnyire abból állt, hogy: James McAvoy, James McAvoy, James McAvoy, James McAvoy néééz, James McAvoy ordít és retteg, JAMES MCAVOY NEDVESEN MEZTELEN FELSŐTESTTEL BŐRDZSEKIBEN HOLY SHIT.
Azért maga a történet is jókor jött szembe velem. Mármint az átlagosságból való kitörés, illetve a saját élete fölötti irányítás visszaszerzése valószínűleg akkor is a hősömmé tette volna Wesley Gibsont, ha nem James játssza. 

A zenék is nagyon el voltak találva szerintem, a Little things Danny Elfman-től mindig bent ragad a fülemben, de a Pina Colada song és a Time to say goodbye illetve az Everyday is the same a Nine Inch Nails-től is zseniálisan voltak beleszerkesztve az egyes mozzanatokba meghatározva őket és elképesztő alaphangulatot teremtve. 





Egy szó mint száz, a Wanted nézhető és újranézhető, szerintem még szerethező is. De a zebrás, WANTED feliratú pólómat persze nem emiatt vettem meg. Én? Ugyan. Már csak arra kéne rávennem magam, hogy magyarul is megnézzem.

2 megjegyzés:

  1. A Little Things nem NIN szám, hanem Danny Elfman. Az every day is exactly the same az, ami valóban a Nine inch nailstől származik.

    VálaszTörlés