2012. július 9., hétfő

After. Life ( A halott túlélő)

Anna Taylor (Christina Ricci) egy tanárnő, akinek megvan mindene, mégsem boldog. Egy csodálatos vőlegény jelölt várja őt mindennap haza, az osztályába járó gyerekek imádják. Ezen kívül fiatal, szép és még előtte áll az élet, de valami miatt Anna képtelen ezeket a dolgokat értékelni és miután egy autóbalesetben meghal már végképp nem marad ideje átgondolni az életét. Itt akár véget is érhetne a történet, de ekkor olyasmi történik, amire Anna nem is számít.


A baleset következtében, amiben elvileg Anna meghal egy temetkezési vállalkozó alagsorában tér magához a lány, ahol Eliot Deacon ( Liam Neeson) épp készítené elő a testét a temetéshez. Ám ahelyett, hogy értesítené a családtagokat, hogy drága hozzátartozójuk nagyon is él, ahelyett szörnyű válaszokkal bombázza a kétségbeesett nőt. Eliot szerint Anna igenis meghalt csak a lelke még nem távozott el és ő képes beszélni az elhunytak lelkével. A lány eleinte görcsösen ragaszkodik ahhoz, hogy engedje haza és hogy ez az egész  egy félre értés és nem halt meg, Deacon viszont továbbra is bezárva tartja az alagsorban a többi hulla között és csak azt szajkózza, hogy törődjön bele a sorsába, fogadja el, hogy meghalt. Anna kétségek közt és magatehetetlenül járkál fel és alá  a sötét helyiségben, ahol végülis apránként, de hinni kezd a fura temetkezési vállalkozónak. Eközben Anna ex vőlegénye nyomozásba kezd, amikor összeismerkedik egy kisfiúval, aki Anna osztályába járt és azt állította, hogy látta Annát élve a temetkezési vállalkozó házában. Paul (Justin Long) semmi erőt nem sajnálva kezdi el terrorizálni Deacont, hogy engedje oda Anna holttestéhez. Eliot Deacon azonban szinte már természetfeletti nyugalommal, udvariassággal és minden szemrebbenés nélkül állja a sarat, amit Paul zúdít rá.


Eközben már odáig fajul  a helyzet, hogy a lány nagy nehezen bele törődik abba, hogy tényleg meghalt és már nem próbál kijutni Deacon házából, miután a férfi számos jellel és észrevétellel támasztja alá a tényt, hogy Anna már rég halott.
Közeleg a temetés, Anna egyre jobban fél, de próbál nyugodt maradni, Paul egyre elkeseredettebb, Deacon pedig a szokott nyugodtsággal készülődik a temetésre, ám majdnem megtörténik a baj, amikor Anna a tükörbe nézve azt veszi észre, hogy lehelete nyoma rajta maradt a tükrön. Deacon egy injekciót felhasználva öntudatlan állapotba kényszeríti a lányt és a koporsóját véglegesen lezárja.
A halotti toron Deacon azonban, számomra érthetetlen okokból kifolyólag arra kezdi el bátorítani Pault, hogy még nem késő. Még megmentheti Annát, csak ássa ki a föld alól. A fiú csapot, papot ott hagyva kocsiba pattan és a temető felé veszi az irányt, de ő is balesetet szenved...egy kicsivel később már ő is Eliot Deacon sötét alagsorában tér magához, ahol közli vele a férfi, hogy halott és fogadja el sorsát...



Az egész filmben az a legjobb, hogy teljes mértékben kétségek közt hagyja az embert. Szinte lehetetlen eldönteni, hogy mi volt az igazság. Persze a vége jobban hajlik arra, hogy Anna még tényleg élt, mikor eltemették, és Deacon végig átverte, viszont a másik oldalon is elég erős érvek sorakoznak fel. Mi lehetett az igazság? Ide-oda billeg az igazság mérlege. Van mikor elhisszük, hogy Deacon a jóságos, szellemekkel suttogó, csupa szív ember, de a következő pillanatban számos bizonyíték kerül elő, hogy csak egy csaló, aki szeret szórakozni az élet és halál közt lebegőkkel, viszont egy kicsivel később már megint olyan bizonyítékok látnak napvilágot, ami Deacont igazolja.

Érvek és Ellenérvek

Érvek Deacon igaza mellett: 
-Anna számos hangos dolgot csinál, ráadásul egészen közel más emberekhez, akik valamilyen okból kifolyólag nem hallják.
- Amikor Anna belenéz a nappaliban álló tükörbe, akkor még ugyan nem veszi észre, hogy lehelete a felületén nyomot hagyott, viszont a tükörképe valóban rémísztő és nincs rá magyarázat, hogy miért néz ki úgy, ahogy.
- A ravatalozóban, mikor magához tér megint a koporsóban elkezd kaparászni és mozgolódni,  de szinte senki nem hallja pedig ott ülnek tőle az emberek alig három méterre.
- Anna iszonyatos nagy fejsérülést szenvedett az autó baleset következtében, amit azért...elég nagy csoda lett volna túlélni.
- A fura, halott öregasszonnyal való találkozása az alagsorban, akivel beszél egy keveset, eléggé hullának tűnik.
- Amikor temetik Annát, akkoris csapkod és kiabál a koporsóban, de ugyancsak senki nem hallja meg.



Ellenérvek
- Többször is láthatjuk, ahogy Deacon bead valamit Annának, amiről ugyan azt mondja, hogy csak ahhoz kell, hogy kicsit szebb legyen a bőre, de rögtön ezután Anna mindig öntudatlan állapotba kerül. Sosem derül ki igazán, hogy nyugtató vagy tényleg valami bőrtartósító szert adott be neki.
- Deacon sosem engedi Paulnak, hogy lássa Anna "holttestét".
- Amikor Anna kérdezi Deacontól, hogy Paul sírt e mikor megtudta, hogy meghalt és erre Deacon azt válaszolja, hogy nem sírt, pedig ez hazugság volt. Nagyon is sírt.

Véleményem szerint valahogy mind a kettő elmélet igaz valamilyen csekély szinten. Rengeteg az érv mind két tábor mellett, de talán az ellenérvek valamivel szemet szúróbbak.
A mérleg ide oda dőlöngél, az ember csak kapkodja a fejét és nem tudja kinek higgyen. Én sem tudtam úgy igazán dönteni, viszont ha nagyon nagyon rá lennék kényszerítve, hogy válasszak lehet, hogy az ellenérveket választanám. Valahogy hihetőbb, hiszen egy temetkezési vállalkozónak megvannak az eszközei arra, hogy ezt a játékot eljátca...mind szérumok, mind berendezés terén. Viszont akkor így meg felmerül a kérdés, hogy hogy lehetséges az, hogy szinte minden halottja felébred az alagsorban? És amikor a baleset megtörtént és kiérkeztek a mentősök, vajon minden esetben ennyire rossz munkát végeztek volna és gyorsan elkönyvelték hullának? Ezt elég nehéz elhinni. Vagy talán volt Deaconnak valami segítsége, aki a balesetek helyszínén gyorsan elkönyvelte halottnak a szerencsétlenül járt embereket? A probléma az, hogy erről még csak említést sem tesznek, pedig ha kiderült volna, hogy volt Deaconnak egy jó haverja, aki asszisztált a baleset helyszínén, megoldódna a rejtély és nem kéne tovább azon gondolkodni, hogy mi volt az igazság. Viszont ennek a magyarázatnak a teljes hiányában jönnek a kétségek és erősödnek fel Deacon állításai, miszerint ő csupán tényleg egy egyszerű szellemekkel suttogó fazon, aki csak segíteni szeretne a pórul jártaknak átkelni a másvilágba.

A lényeg az, hogy a film eszméletlen jóra sikeredett, és sikere abban nyilvánul meg, hogy a film végeztével az ember azon veszi észre magát, hogy azon jár az agya, hogy mi volt az igazság.
A kérdés miszerint, Anna tényleg halott volt, vagy csak Deacon szórakozott vele, nyitva marad.
 Mindenki magának eldöntheti szépen, hogy melyiket tartja hihetőbbnek, bár a kétségek továbbra sem múlnak el.
Liam Neeson eszméletlen jó. Szinte vérfagyasztó, ahogy mosolyog és amilyen nyugodt, jól alakította az ijesztő temetkezési vállalkozót.
Christina Ricci már más tészta, ő annyira nem tetszett. Nem tudom miért, de valami nagyon hiányzott belőle. Lehet, hogy más színésznő jobban el tudta volna játszani.
Justin Long is jó volt, hiteles volt az alakítása.


A legjobb párbeszéd a filmből, ami elég elgondolkodtató és engem valahogy egy kicsit a Fűrészre emlékeztet:

Kisfiú:" Itt lesz a tanárnő?"
Deacon: " Igen."
Kisfiú:" Azért meg meghalt?"
Deacon:" Nem, azért, mert nem maradt benne élet..."

azért egy picit ez is árulkodó..^^


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése